“Spēlmaņu nakts” skates ietvaros Latvijā viesojas igauņu teātra eksperti – teātra kritiķi, zinātnieki un praktiķi, kuri laikā no 4. līdz 8. novembrim skatījās skates programmā iekļautos iestudējumus un skates noslēgumā piešķīra divas atzinības balvas – labākajam iestudējumam un labākajam ansambļa darbam, kas tika atklāts skates noslēgumā 8. novembrī.
“Spēlmaņu nakts 2020” skatē Latvijas teātra iestudējumus skatījās un vērtēja:
Pauls Pīks (producents un dramaturgs),
Heili Sibritsa (teātra kritiķe un laikraksta “Postimees” kultūras nodaļas vadītāja),
Hanna Marrandi (teātra kritiķe),
Heidi Aadma (dramaturģe un Igaunijas teātra aģentūras pārstāve),
Hedi-Līsa Toome (festivāla DRAAMA direktore),
Anneli Saro (Tartu universitātes Teātra zinātnes profesore un pētniece).
Starptautiskajai “Spēlmaņu nakts” žurijai skatē tika piedāvāts noskatīties kopumā astoņas “Spēlmaņu nakts 2019/2020” balvai dažādās kategorijās nominētas izrādes:
4.11.2020. “Elpa” (Lungs), Dailes teātrī; rež. D.Petrenko
5.11.2020. “Puika, kurš redzēja tumsā” (The Boy Who Saw in the Dark), Latvijas Nacionālais teātris; rež. V.Sīlis
6.11.2020. “Nelabā roka” (Hand to God), Ģertrūdes ielas teātris sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmiju; rež. K.Krūmiņš
6.11.2020. (ieraksts) “Vecmāmiņu valsts” (The Country of Grandmothers), KVADRIFRONS; rež. P.Pļavniece
7.11.2020. “Tukšais zieds (Jerma)” (The Empty Flower (Yerma)), Latvijas Nacionālais teātris; rež. I.Slucka
7.11.2020. “Margarēta” (Margarete), Latvijas Nacionālais teātris; rež. R.Suhanovs
8.11.2020. “Finlandizācija” (Finlandization), Latvijas Nacionālais teātris; rež. V.Sīlis
8.11.2020. “Netikumīgie” (The Depraved Ones), Dirty Deal Teatro; rež. K.Burāne
Skates žūrija atzīmēja teātra formu daudzveidību, izcilu scenogrāfiju, uzteica eksperimentus digitālajā teātrī un kopumā lielisku aktierspēli, kā arī sociālas ievirzes redzamo klātbūtni mūsdienu Latvijas teātrī.
Atmiņā palikšot gan KVADRIFRONS, gan Kristas Burānes “Netikumīgie”, taču galveno balvu Igaunijas eksperti piešķīra Valtera Sīļa iestudējumam “Puika, kurš redzēja tumsā” Latvijas Nacionālajā teātrī, uzsverot aktieru multifunkcionalitāti, sociāli nozīmīgo tēmu par marginālu grupu iekļaušanos sabiedrībā un izrādes piemērotību arī neredzīgiem skatītājiem.
Otru atzinības rakstu pēc savas iniciatīvas igauņi piešķīra aktieru trio – Ivaram Kļavinskim, Gundaram Grasbergam un Uldim Anžem par izcilu ansambļa darbu Latvijas Nacionālā teātra iestudējumā “Finlandizācija”. Tartu Universitātes profesore Anneli Saro, pamatojot šo kolektīvo izvēli, sacīja “Mēs, igauņi, noteikti domājam, ka somus pazīstam labāk nekā latvieši. Ivara Kļavinska Taisto es nevarētu iedomāties somiskāku, tāpat arī Olli un Jones tēli atklāja igauņu skatītājam atpazīstamu somu tipāžu galeriju, atklājot gan komisko, gan traģikomisko, gan galu galā arī traģisko šajā ne tikai Somijai, bet arī Baltijas valstīm aktuālajā stāstā. Lielisks ansambļa darbs.”